30 June 2011

strawberry lassi

lassi ni cek kenal di restoran mamak Kapitan tu. kalau terasa nak minum, memang di kedai ni lah yang dituju. yang peliknya tak pernah pulak nak order kat mamak Kayu ker Nasmir ker. last-last terpengaruh dengan cik ton yang suka blend buah dengan yogurt. why not make your own lassi? bukannya payah pun. so, why not i try.

mula-mula beli lah tub yogurt yang besar dabak tu. dalam rm5.50 macam tu. boleh buat 2-3kali. kalau beli yogurt cup yang paling small tu, sohih la segelas je dapatnya. oleh sebab nak blend dengan buah, wajiblah ambik yogurt perisa asli. kalau nak rasa hebak lagi, guna yang dah siap berperisa. lagi umphhh..

kendian, kupaslah buahan yang digunakan. untuk resepi ni, chun guna sebekas kecil stoberi beli kat tesco. dalam rm6.00. masukkan setengah isi yogurt dan semua storberi dalam blender. masukkan 2 cawan air, sedikit gula, dan 1 cawan ketulan ais yang dah dipecahkan kecik-kecik. kang hancur lak blender. whizzz semua benda tu berulang kali untuk make sure the fruit semua hancur berkecai. dah boleh hidangkan. sonangkan?

2 comments:

suri solehah said...

seb baik tak muncul gambar kt tempat aku..kalau tak aku saman org buat menu2 yg mengoda ku

cek chun said...

uik.. no pic ka? nasib bek. kalo tak, mau kena samang!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...