14 August 2011

gulai ikan paling mudah dalam doniya

selera western ka, chinese ka, time bulan puasa, lauk Melayu gak yang kau cari kan? lagi simple lagi suka. sebab kena masak sendiri la. mana ada mak nak bertenggek kat dapur. oh.. time ni lah baru nak teringat nak call mak tanya nak buat gulai kena letak apa? bawang kena tumbuk ka? tak letak karapoley tak pa ka? tau tak benda apa tu? tu hahh.. daun kari. sejak kecik lagi aku dengar perkataan tu. terror mak aku cakap tamil.

ikan yang paling aku suka buat gulai is ikan temenung. ikan kembong la. sampai ada kawan gelak. apa la hang. buat la kepala ikan ka, ikan besaq-besaq ka. sebenarnya ikan temenung tu epic dalam hidup aku. memang tu la  yang kami dok makan time membesar dulu. kalau tak gulai, dibuat asam pedas. yang digoreng tak payah cakap ler. hari-hari ada. siap boleh order, jangan garing ya, kasi goreng basah-basah sikit. hambek kau. kalah orang order steak. ni kira medium done le nih.
ikan-kacang.jpg (300×400)
ikan kacang kat pasar. kidnap pic dari khalifahgayong.wordpress
normally kalau dah selalu makan mesti la tak larat nak hadam dah. tapi aku lain sikit. memang ikan ni peberet aku foreber la. lagi fresh lagi aku suka. senang kan nak bela aku? ceh..terpromote nampak. resepi ni aku guna ikan kacang. ikannya panjang dan slim gitu. nak siang pun senang.

bahan-bahan
  • 1 ekor ikan kacang
  • 1 paket rempah kari ikan babas
  • 2 bawang besar
  • 3 bawang putih
  • sedikit daun kari
  • 1camt pes asam jawa adabi
  • 1 camt halba campur 
  • 1/2 peket santan kotak, campur dengan 1/2 cawan air.
  1. bawang putih dan besar di blender. 
  2. ambil 1 camb bawang dan tumis dengan halba campur dan daun kari. 
  3. bila kekuningan, masukkan rempah kari dan lebihan bawang. 
  4. masukkan 1/2 cawan air dan pes asam jawa. masak dengan api perlahan hingga naik minyak. kacau selalu. 
  5. masukkan santan, garam dan gula. bila mendidih masukkan ikan.
  6. masak selama 10 minit. bila hampir masak boleh masukkan 3 biji cili padi, bendi atau tomato.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...