28 May 2011

nasi ikan bawal set

kalau dah nama Malaysian tu, tak sah la kalau tak bercerita tentang makanan. tiap bulan ada jer benda baru yang perlu kena try. dulu sibuk ayam penyet, pastu ada ikan bawal goreng garing, kendian ada macarons pastu ada pulak red velvet. macam biasa, . walaupun tau dulu cerita sensasi, be it about food or gossip artis, thanks to blogger world, semua di hujung jari,  aku yang paling last sekali join the crowd.

bila dah tau cerita tu, mula la bertanya pada merata orang.
kat mana nak makan ni?
tempat ni kat mana?
sedap tak weh?
tu semua contoh-contoh ayat tanya aku pada kengkawan. tapi sebab kebanyakkan cerita aku yang tau dulu, manjang soalan aku ditanya balik dengan soalan;
benda apa tu?
iskkk.. aku pun first time dengaq ni! ada ka benda tu?
(dang!! nyesal aku tanya)

ada pun nasi berlaukkan bawal ni manjang aku jer yang last pi try. bila tanya geng, semua depa dah rasa. yang paling besar ikannya, tentulah di Juru. ada 2 tempat makan kat sana. yang aku makan ni kat Bayan Lepas, Penang. dekat dengan Tabung Haji. sikit punya jauh la aku cari makan ni. tapi biasa la. Malaysia Boleh! dah terlanjur lalu situ, cari je la tempat makan yang sedap kat sana. 

jadi, apa yang istimewanya nasi bawal set ni. anda akan dapat nasi, sambal belacan, sambal kicap, ulam-ulaman, kuah gulai dan ikan bawal yang digoreng rangup sampai boleh gigit-gigit dan makan tulang tepi tu sampai lunyai. harga satu set pun murah. rm6.90. ambik pulak dengan teh 3 layer tu, maka total bil rm 9.50. memang berbaloi sebab boleh makan sampai sengkak dan murah dari beger atau ayam goreng fast food.
cecah bawal garing ni dengan sambal kicap tu memang marbeles
 nampak ulaman segar tu? memang macam banyak sebab kami share 3 orang. ada daun selom, salad dan timun. kuah gulai ni memang takde isi pun. penuh dengan daun kari je la.
ikan keli goreng ni nampak macam mengancam rempahnya. so hentam sekor share berdua. memang garing gila habis semua tulang dirembat.

ni kali kedua ke sana. first time makanan sedap. ada macam-macam lauk juga. masak lemak rebung, masak lomak tolur itik, rendang ayam, gulai daging. tengok pun cun. bila pi kali kedua, masih lauk yang sama. cuma rupa dah agak kurang. masak lomak dah macam tak letak santan. gulai kosong ni pulak masih ada bau kari. bau kucing pun ada. yerrr.. kucing sangat banyak kat situ. tokey kedai bela kot. dibiar je kucing tu jalan merata meja. kalau rasa nak baca review yang lebih sadis dan berbunyi kuciwa, elok hampa klik kat sini jer.
lambat pulak ler nak pi makan untuk kali ketiga.

*pagi-pagi buto tengah lapaq baru aku sebok nak review tempat makan..pejam mata sambil tulis ni. perut dah ber kruk krak kruk krak mintak diisi.

2 comments:

Chik Mimi said...

kat gerai kat simpang tu kan akak p sekali je sbb bau ta@k kucin tu yg kureng tu

cek chun said...

masa chun pi tu, tadak bau. tu yg mkn best semacam tu.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...