21 September 2011

biskut suji kristal


 kau pehal lepas raya baru nak uplod biskut cek chun?
sebab biskut ni jer satu-satunya yang aku buat. heh. 
dalam dunia memasak ni, biskutlah yang paling aku tak suka.
sebab kena buat cermat, comel dan lambat.
untuk orang yang tak sabar macam aku ni, eloklah beli jer. 
boleh gak membantu kawan-kawan yang buat part time jual kue raya. 
tengok je la biskut yang aku gentel ni.
tak ker kecik beso semua saiz ada. 
ada yang sampai tak muat nak letak dalam papercup tu. 
malu sey. gelak kecik aku kejap.
ni kalau tetamu makan, tak ke lekat kat tekak? 
resepi ni godek kat blog masam manis yang cik ita ambik resepi dari blog citarasawan. memang ralit kalau ke blog mereka berdua. tak berkelip mata pandang gambar. 

Bahan A 
  •  Diayak bersama
  • 250 gm tepung gandum
  • 1 sudu teh serbuk penaik
  • 1 sudu teh baking soda
Bahan B
  • 125 gm gula icing
  • 1/8 sudu teh garam
  • 100 gm badam kisar - di pangang (ita goreng tampa minyak dlm kuali)
  • 1/2 sudu teh perisa vanila
  • 200 gm minyak sapi - dicairkan dan disejukkan
  • pewarna hijau, pink, dan kuning

  1. Satukan bahan A dan bahan B kecuali pewarna ke dalam sebuah bekas.
  2. Gaul perlahan-lahan hingga menjadi satu doh yang lembut
  3. Rehatkan adunan selama 20 minit atau lebih
  4. Bahagikan doh kepada 3 bahagian dan letakkan pewarna secukupnya
  5. Susunkan doh-doh ini kepada satu doh yang panjang dan bahagikan doh ini kepada 10 gm setiap satu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...