02 March 2011

masak lemak kupang dengan belimbing buluh

rezeki murah minggu lepas. dapat belimbing buluh sebungkus. dan terpikir-pikir nak masak apa. bila google, jumpalah di dapur tanpa sempadan kerabu belimbing buluh. tapi malangnya tiada bunga kantan. tup-tup kelmarin tengok cik mat ganti dengan daun kesum. iskkk.. masa tu daun kesum memang ada. tapi sebab tak pandai derhaka, chun terus tak buat kerabu.

kebetulan ada kupang dalam esbok, jadi chun terus proceed dengan kupang ni jer. memang tak biasa buat. try tengok nak jadi macam mana. paling teruk pun kena buang dalam cik tong :-p alhamdulillah semua boleh terima. cuma agak pedas sebab memang tak reti nak agak. ikut sedap tangan saja pilih cili padi tu.

bahan-bahan
  • 300gm isi kupang - beli siap di kopek di tesco
  • 1 serai - di titik
  • 7 biji belimbing buluh - potong dua 
  • 1 keping asam
  • santan pekat seringgit
  • 2 cawan air
bahan tumbuk
  • 7 tangkai cili padi
  • 5 biji bawang merah
  • 1 jari kunyit hidup
  1.  masukkan bahan yang ditumbuk lumat ke dalam periuk bersama air, serai dan asam keping. rebus atas api perlahan  hingga air hampir kering.
  2. masukkan kupang dan belimbing buluh. kacau sekali sekala. rebus lagi 5 minit. 
  3. masukkan santan dan sedikit air. rendidih selama 5 minit atas api perlahan. kacau perlahan-lahan untuk elakkan pecah minyak. 

5 comments:

suri solehah said...

salam..weh antar sepinggan..tak masak apa lagi nih....

Nieza said...

uishhh sedap ni..lagi pedas lagi sedap...memang meletop...:)

cek chun said...

memang pedas sampai meletop telinga nih..hehehe

wana said...

salm chun... sedapnya gulai kupang!! menitik air liurku...

cek chun said...

wana, nampak je cam sedap..hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...