13 January 2011

udang goreng kunyit

masakan paling cepat dan mudah disediakan kalau perut dah berkeroncong. lagi banyak sayur yang dicampurkan bersama, lagi sedap rasanya. mungkin sebab chun tak berapa makan udang, jadi jenuh la letak sayur untuk tambah selera lagi.

chun rasa semua orang pandai buat udang goreng kunyit. setiap orang punya style tersendiri untuk sedapkan makanan mereka. tapi the end product tu yang penting. tak sedap pun kalau dah lapar, akan habis juga. at least kita masak sendiri. nak bising pun tarak guna juga kan. tapi kalau dah selalu masak, maka akan terasahlah bakat memasak itu. mula dari tak sedap akan lama-lama menjadi marbeles. yang penting jangan putus asa.

untuk masakan ini, chun cuma tumis bawang putih dan halia hingga kekuningan. masukkan udang dan goreng hingga hampir masak. letak sedikit air dan masukkan hirisan bawang besar, capsicum, cili merah dan cili padi yang telah diketuk sedikit. masukkan perasa seperti garam, sos perasa Maggi/serbuk perasa ikan bilis atau ayam, sos tiram dan kacau hingga udang masak.

2 comments:

suri solehah said...

salam..bikin lapor org di malam hari ni...mai..merelap punya pinggan..fuh..

cek chun said...

ikea mari dohh.. :p

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...