07 October 2010

sekali masak dah nak teror kaa

masak ni sebenarnya kena praktis. kalau sekali masak ikut resepi yang di cedok kat intenet atau majalah atau sekadar memerhati orang memasak, jangan haraplah resultnya akan cantik macam dalam gambar. lagipun gambar kadang-kala dapat menipu anda. gambar yang cantik akan mengecurkan air liur walhal rasanya tak seberapa :) kudos to the photographer. hehe

baca dulu resepi dan arahan penyediaannya. baca 2-3 kali dan pahami betul-betul. bahan apakah yang perlu disediakan dahulu. alatan memasak yang kita ada kat dapur tu cukupkah untuk membuat resepi itu. benda-benda kecil macam ni lah yang kita perlu fikir dulu sebelum nak meneruskan niat memasak tu.

yang paling penting, prektis, prektis dan prektis. hari ni mungkin puding kita tak jadi sebab terlampau mendidih hingga memecahkan susu atau santan dalamnya. kesilapan merupakan tuan guru yang paling baik untuk seorang tukang masak. yang penting kita tak putus asa dan tetap mencuba hingga jadi. singkap kembali kenapa masakan kita tak jadi. atasi masalah tersebut semasa mencuba resepi untuk kali kedua nya.

yang paling penting, masakan yang tak jadi tu dibuat dengan air tangan kita. diberi pula kepada orang tersayang - tak kira la mak abah ka, adik-beradik ka, kawan-kawan ka, boyfriend girlfriend ka.. sedikit sebanyak mereka akan tetap tersentuh dengan keikhlasan anda menyediakan makanan tersebut. pahala pon dapat sebab dapat mengeyangkan mereka.

jangan tak tau, puding yang lembik@ steak yang hangit@ masak lemak masin itulah yang akan mereka ingat sampai bila-bila hingga mampu mengukirkan senyuman di bibir mereka. secara tak langsung, anda dah berjaya membuatkan mereka mengingati anda!!

7 comments:

nurul mansor said...

hahahhaha..sib bek la boypren cek kata sedap puding bakiaq tu !!!! ahahahhaha... try the second puding roti..hope menjadi hehe..

Mat Gebu said...

Setujuu sangat, kesilapan akan mendatangkan kenangan manis, lagi lah bila kita tak de nanti... Menarik N3 anda..i likee!

lea said...

suka yg paragraph last tu..
hehe
betul2 akan mengukirka kenangan yang terindah :)

nurul mansor said...

kenangan terindah raya aritu..chun xup pun pic ayam jime oliver..kena rape ngn lemon ayam panggang tu hahahaha..tp sgt sedap. tanks chef chun.huhu

cek chun said...

hehehe.. u guys really make my day laa.. tq2 incik mat gebu n lea :) memang.. benda2 macam ni la lagi depa ingat selain makanan yg sedap

cek chun said...

nuon. ayam tu sgtlah sexy. nanti blog aku kena block plak, tak boleh masuk kategori blog masakan dah :P

nurul mansor said...

haha.. ayam tu hg wat sensor la kt situ ahahahha.. xde lah org komplen punya..sbb aku dah tgk cite jime oliver tu dia wat ayam tu.ahahahha...sama cam hang wat lak tu..tp jime wat cantik la sikit rupa tu ahahahhaa... coba lagi ye..

aku nye next puding roti nih agak tawar sikit..esok nk bawak p opis,dengar je la dorg komen nt huhu. ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...